Czy reklama musi być droga?

O reklamie słów kilka

Zapewne większość z Was dosyć często myśli o założeniu biznesu. Od myślenia do realizacji zazwyczaj potrzeba kilku tygodni. Niestety, ale bardzo często młodzi ludzie decydują się na porzucenie planów o otworzeniu firmy, bo zaczynają sobie zdawać sprawę z kosztów tego przedsięwzięcia. O ile otworzenie samej firmy można zamknąć w kwocie 500 złotych, o tyle reklama będzie dużo, dużo droższa. W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć kilka ciekawych metod reklamowych, które będą nie tylko tanie, ale przede wszystkim efektowne. Wiemy doskonale, że kwestia funduszy to często jedna z przyczyn dla których małe firmy nie mogą się rozwinąć. Jesteśmy w stu procentach przekonani, że każdy biznes da się rozkręcić nie koniecznie posiadając do tego celu jakiekolwiek fundusze.

O co chodzi w reklamie?

Wydawałoby się, że w reklamie chodzi o to, aby konkretny produkt przedstawić w samych superlatywach. Okazuje się jednak, że większą skuteczność mają takie reklamy, gdzie grafika przeważa nad treścią i jest od niej o wiele ważniejsza. Mnóstwo agencji reklamowych zatrudnia topowych grafików komputerowych bo są oni przekonani, że najważniejsza jest ekspresja reklamy i jej przekaz podprogowy. No właśnie. Zapewne wielu z Was zastanawia się nad tym, czy reklama podprogowa faktycznie istnieje. Można powiedzieć, że istnieje ale nie w takiej formie jak większość z Was to sobie wyobraża. Przekaz podprogowy to nic innego jak takie przekazanie reklamy, aby trafiła ona do naszej podświadomości. Innymi słowy chodzi o to, aby zapamiętać produkt niekoniecznie przyglądając mu się z bliska. Przekaz podprogowy tak naprawdę widoczny jest na wszystkich reklamach, ale tylko garstka ludzi zdaje sobie z tego sprawę.

Co świadczy o skuteczności reklamy?

O skuteczności świadczy nie tylko zysk z reklamy, ale moment maksymalnego nasilenia działań marketingowych. Doskonale widać to na przykładzie telewizji, gdzie jeden spot reklamowy w godzinach szczytowych może kosztować nawet 300 000 złotych. Telewizja Polsat za jeden spot reklamowy zarabia po milion złotych jeśli reklama wyświetlana jest po godzinie 20:00. Skuteczność reklamy widoczna jest od samego początku w portfelu klienta. Jeśli mała firma zamawia usługi reklamowe, to dla nich najbardziej miarodajnymi statystykami będzie stan pieniędzy na koncie. Jeśli reklama jest skuteczna, to klient niemal pierwszego dnia od jej emisji zaczyna na niej zarabiać.

Przestrzeń powietrzna

Zapewne wielokrotnie zdarzało się Wam widzieć wielkie balony reklamowe unoszące się nad miastem. Pewnie nawet nie zdawaliście sobie sprawy z tego, że balon z nadrukiem to nie sonda atmosferyczna a zwykły sposób na reklamę. W Polsce jedynie Kraków, Warszawa oraz Sopot mogą się pochwalić rozwojem w tej dziedzinie marketingu. W Europie dopiero od dekady balon przestał być tylko nadmuchanym gadżetem. Dzisiaj balony są chętnie wykorzystywane do reklamy, ponieważ gwarantują oglądalność i zainteresowanie. Ze statystyk wynika, że balon reklamowy wypuszczony nad miastem ma szansę zostać zauważonym przez 25% mieszkańców. W przypadku Warszawy 25% to blisko 350 000 mieszkańców. Balon z helem kosztuje niecałe 1000 złotych dziennie za emisję reklamy, a może dotrzeć aż do 350 000 odbiorców. Za podobną sumę odbiorców reklamy, ale w telewizji musielibyśmy zapłacić przynajmniej 90 000 złotych. Jak zatem się domyślacie – czasem proste metody są lepsze od skomplikowanych i mogą zagwarantować sukces.

Przestrzeń powietrzna w naszym kraju nie jest wyraźnie wykorzystywana. W Polsce otwartych jest zaledwie kilkanaście lotnisk i dlatego aby zmaksymalizować efektywność przestrzeni powietrznej, powinniśmy generować w niej reklamy. Balony do reklamy są coraz popularniejsze i prawdopodobnie za dekadę w każdym Polskim mieście będziemy mogli obserwować unoszące się nad miastem elementy marketingu.

Czy reklama musi być droga?

No właśnie. Reklama na pewno będzie skuteczna, ale czy coś skutecznego zawsze równa się czemuś drogiemu? Zazwyczaj nie do końca. Zauważyliśmy, że kilka linijek wyżej stworzyliśmy bezprecedensowy nonsens, ponieważ skoro za reklamę w telewizji do 350 tysięcy osób płacimy prawie 100 tysięcy a za latający balon aż 100 razy mniej, to gdzie tutaj sens i logika?  Chodzi głównie o to, że na telewizji się skupiamy i mamy sporo możliwości do „podkręcenia” naszej reklamy. Balon z nadrukiem jedynie unosi się w powietrzu i dopóki ktoś nie stanie w miejscu i nie zainteresuje się balonem – marketing jest nieskuteczny.

W przypadku małych firm dobrymi pieniędzmi na reklamę będą sumy 200 złotych lub 250 zł miesięcznie. Za 200 złotych można zagwarantować sobie kilka godzin emisji reklamy na balonie. Jeśli firma zajmuje się wykonywaniem usług ale w lokalnych miejscowościach, to nie ma lepszej metody reklamy od balonów.

Musicie pamiętać, że każda forma reklamy jest dobra tylko wtedy, kiedy przynosi zyski. Nie twierdzimy, że reklama za 10 000 złotych nie przyniesie zysku, ale nie każdego stać na wydanie tak dużych pieniędzy na reklamę. W sieci możecie znaleźć bardzo wiele ciekawych artykułów na temat marketingu oraz sieci afiliacyjnych. Jesteśmy przekonani, że w niedługim czasie uda nam się stworzyć jeszcze lepszy poradnik o marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *